2013. május 29., szerda

Miért nem figyel rám a közönség? - avagy hogyan maradjunk érdekesek


kép innen: http://www.salon.com



6 lehetséges ok, ami miatt a közönség figyelme elkalandozhat prezentáció alatt:

  • Érdektelen, amiről beszélsz
  • Már hallotta
  • Elvesztette a fonalat
  • Összezavarodott
  • Valamiből túl sok van
  • Túl hosszú

Tehát ahhoz, hogy fenntartsd a közönség figyelmét a prezentáció alatt, nem kell mást tenned, mint ezt a 6 dolgot elkerülni.

1. Magyarázd el, hogy amiről beszélsz, az fontos számukra
Már rögtön a prezentáció elején magyarázd el, hogy miért fontos a számukra az, amiről beszélni fogsz. Mutass rá, hogy mi az a dolog, ami őket személyesen érinti.

2. Mondj valami újat
Mondj valami érdekeset a közönségnek, valami olyat, amiről még biztosan nem hallottak.
Ha ez lehetetlen, helyezd más perspektíva vagy hangsúlyozd ki egy kevésbé vizsgált oldalát.

3. Legyél jól szervezett
Prezentáció hallgatás közben könnyű elveszteni a fonalat. A prezentáció nem könyv, ahol vissza tudunk lapozni, ha valamit nem értettünk pontosan. Prezentáció esetében az előadó "jóindulatára" vagyunk utalva, hogy mennyire segít nekünk követni az előadást. 
Ezért tehát legyen a prezentáció jól felépítve és előadás közben tegyél utalásokat arra, hogy éppen melyik részről van szó, hogy melyik rész volt korábban és miről fog szólni a következő.

4. Legyél világos
A magyarázataid legyenek érthetőek. Ha a közönséged nem érti a gondolatmenetet, nem fog többet figyelni. Hogy mennyire vagy érthető, teszteld előzetesen kollégákon, barátokon. Addig csiszold a mondanivalód, amíg nem teljesen világos és azonnal érthető.

5. Építs a változásra
Az emberek észreveszik a változást. Például addig nem veszed észre a légkondicionálót, amíg ki nem kapcsol. Használd ezt a tényt arra, hogy fenntartsd a közönséged figyelmét.

Változtatások, amivel prezentáció közben élhetsz:

  • a hely, ahol állsz
  • az eszköz, amit használsz: powerpoint, flipchart, tábla, vagy épp semmi
  • a tartalom, amit előadsz: tények, vélemények, történetek, statisztikák, metaforák
  • a stílus: emocionális vagy épp logikus
  • előadásmód: beszéd, vita, kérdés-válaszok


6. Legyél rövid
Egy idő után nehéz passzívan ülni. Egy egyedül tartott prezentáció ne legyen hosszabb, mint 60 perc.
Egész napos tréning esetén próbáld úgy intézni, hogy ne beszélj 15 percnél többet egyszerre és a 15 perce részek között aktivizáld a közönséget (kérdezzenek, írjanak, rajzoljanak, vitassanak meg valamit).